פרופ' כוכבית אלפנט, ד"ר רינת פניגר שאל, ד"ר טל חן רבינוביץ', פרופ' לימור גולדנר – 

 משחק הוא מרכיב חיוני בהתפתחות הילדים. לילדים עם מוגבלות שכלית והתפתחותית (IDD) יש יכולות סוציו-רגשיות לקויות ומשחק לקוי. הורים מספקים לילדים צעירים את הסביבה הקריטית ביותר להתפתחותם הפיזית והפסיכולוגית. הורים לילדים עם IDD מפגינים אתגרים שונים בקשר עם ילדיהם, כולל קשיים בקריאת אותות הילד ובתקשורת, קושי לתמוך באוטונומיה של הילד והעדר הנאה באינטראקציה בין הורה לילד. בפרוייקט הנוכחי אנו בוחנים התערבות דיאדית מבוססת דרמה ומוסיקה להורים וילדיהם כדי לשפר את איכות מערכת היחסים בין ההורים לילדים. בחינה זו מתבססת על המאפיינים הייחודיים של המוסיקה והדרמה לרבות חוויות חקר רב-חושיות, משחקיות, יצירתיות, שימוש בדימויים וביטוי רגשי באמצעות תקשורת לא מילולית, שעשויים להציע אינטראקציות משמחות ומרתקות. אנו משערים שהתערבות תשפר את איכות האינטראקציה בין הורה לילד ובמיוחד את הזמינות הרגשית והסינכרון הבין אישי של ההורים. בחינה זו כוללת מחקר RCT בשיטות מעורבות בשלוש נקודות מדידה. 60 דיאדות הורה-ילד של הורה אחד וילד IDD יגויסו ויחולקו באופן אקראי לקבוצת הניסוי (התערבות דיאדית מבוססת אמנויות) או לקבוצת הביקורת (הדרכה פסיכו-חינוכית של ההורים). מחקר זה מציע התערבות חדשנית המותאמת במיוחד להורים וילדים המתמודדים עם מוגבלות שכלית והתפתחותית. המחקר המוצע יכול לתרום לגיבושם של מדריך טיפולי והנחיות מבוססות ראיות עבור מטפלים העובדים עם ילדים עם IDD ומשפחותיהם, ובמקביל להדגיש את התרומה הייחודית של האמנויות לילדים עם IDD.