לקריאת המבוא

  • מחיר הספר (נייר): 80 ש"ח  כולל משלוח רשום
  • מחיר הספר האלקטרוני: 60 ש"ח

לרכישת הספר, נא לפנות לגב' דניאל פרידלנדר catrc@univ.haifa.ac.il  או בטלפון: 04-8280779

תקציר

במשך 30 שנה עבדתי במרכז לבריאות הנפש בבית החולים זיו בצפת.

במהלך עבודתי פיתחתי דרך ייחודית לעבודה עם חולי סכיזופרניה תוך שילוב של מודעות גוף ,ביטוי ריגשי בעזרת מטפורות, ועבודה באומנות. במהלך השנים אני עצמי עברתי התפתחות שקרבה אותי לגישה של חמלה מתינות, וזהירות מתיוג. גישה זה עוברת כחוט השני בעבודה עם המטופלים.

לפני 7 שנים יצאתי לגמלאות וכתבתי ספר על עבודתי. בספר אני מקווה למלא חלל מסוים בטיפול הפסיכולוגי בחולי סכיזופרניה, ומציעה טיפול משולב באומנות. דרך זו מדגישה את חופש הבחירה שיש למטופל בתהליך הטיפול שהוא עובר. הוא פונה אל הקהל המקצועי אך גם מכוון את הקהל הסקרן והמתעניין בתחום.

בספר שלושה שערים.

השער הראשון מביא חשיבה על הקושי התקשורתי של חולי סכיזופרניה המהווה מכשול בפני הטיפול הקונבנציונאלי. אני מנסה לתת הבנה על המקורות של הקושי בעזרת התאוריה הפסיכואנליטית. יש דגש מיוחד על הבנת הקושי בדיבור מטפורי, וקונקרטיות של החשיבה.

השער השני מתאר כיצד ניסיתי יחד עם שותפותי לתת מענה לקשיים שנדונו בחלק הראשון. מתוארת החשיבה והגישה הטיפולית בבסיס הסטודיו, ממקום של הקשבה מעמיקה לתוכן התקשורת, דגש על תקשורת ריגשית ומשמעותית מעמדה של כבוד וחמלה למטופלים. מתוארים החלקים השונים של העבודה בסטודיו, וכן דרכי טיפול והתערבות במצבים שונים.

השער השלישי עוסק בהשפעת העבודה בסטודיו על חיי המטופלים, וניסיונות להתאים את הגישה לאוכלוסיות נוספות.

המיוחד בספר הוא השילוב בין הבנה של מחלת הסכיזופרניה עם עבודה המותאמת לחולים אלה הנובעת מהבנה זו.

ברוריה שיפרון, פסיכולוגית קלינית, אמא לשלושה וסבתא לתשעה. חיה ועובדת בצפת