פרופ' רחל לב ויזל, פרופ' לימור גולדנר בשיתוף המכון הטכנולוגי חולון –

בישראל נפגעים מידי שנה 150,000 בפגיעות מיניות ואחרות מכל שכבות האוכלוסייה והמגזרים, בנות ובנים. לפגיעות אלו השפעות הרסניות הגורמות לסבל מתמשך אל תוך החיים הבוגרים. לצערנו, המצב כיום הוא, כי מרבית הילדים אינם מאובחנים, ולכן גם אינם מטופלים. העיסוק בטיפול בתכנים טראומטיים בכלל, וטראומה מינית בפרט, מאופיין לרוב בתנועה דיאלקטית בין הצפה לבין ניתוק והכחשת הפגיעה ומשמעותה כך שמנגנוני דיסוציאציה וצנזורה מקשים על הטיפול המילולי. כמו כן, מורכבות מערכת היחסים הטיפוליים בטיפול הינה רבה, ולעיתים רבות אף מחבלת בטיפול, גורמת לחוסר התקדמות ואף לנשירה.  יתר על כן, הידע העדכני הקיים כיום בעיקר בהקשר לחשיבות ההבעה הלא מילולית בטיפול בנפגעים מינית, הפגיעה המתרחשת באזורי תפקוד מוחיים כתוצאה מן הפגיעה המינית וחשיבות השילוב בין גוף ונפש לא תמיד מוטמעים בפרקטיקה הטיפולית. כתוצאה מכך הטיפולים אותם מקבלים השורדים הם טיפולים פסיכולוגים מילוליים בעיקרם שלא תמיד מסייעים בעיבוד הפגיעה ובהחלמה ממנה. לאור זאת, יש צורך לקדם פרוטוקולים טיפוליים שאינם נשענים רק על מילים. לכן אנו מעוניינים לפתח ולבחון פרוטוקול טיפולי מבוסס מציאות מדומה (VR) לטיפול בשורדי פגיעה מינית.

מציאות מדומה (VR) היא ממשק טכנולוגי, תלת מימדי (3D), סימולציה הנשענת על גירויים שונים (למשל, חזותיים) המאפשרת למשתמש לקיים אינטראקציה ולשקוע בתוך עולמות הנחווים כסביבה טבעית. בתחומים רפואיים, במיוחד בפרקטיקות של בריאות הנפש, נעשים ניסיונות להשתמש בVR לצורך טיפול במצבים בהם מטופלים מתקשים באינטראקציה עם העולם החיצוני כמו במצבי חרדה, הפרעת דחק פוסט-טראומטית, פוביה ועוד.

ההנחה היא, כי המציאות המדומה באמצעות חקירה אקטיבית של הסביבה הווירטואלית מבטיחה את מעורבות המשתמש, כאשר הסרטונים המוצגים באמצעות הטכנולוגיה מעוררים רגשות ספציפיים בעוצמות מבוקרות. בדרך זו, מאפשרת הטכנולוגיה לפגוש באופן רגיש את העולם במצבי חוסר תפקוד. הפרוייקט המוצע נועד לפתח לראשונה פרוטוקול טיפול לשורדי פגיעות מיניות מבוסס VR המבוסס על פרוטוקול מילולי בשילוב אומנויות בו אנו משתמשים כבר היום. בטיפול לובש המטופל דמות (אווטר) ויוצא למסע בליווי המטפל במספר עולמות (מציאויות מדומות). מסע זה, העובר במספר תחנות מסייע למטופל בנוכחות המטפל לרכוש משאבי התמודדות, להשיג תחושת עצמיות, לעבד את הפגיעה ולהשיג צדק באופן מבוקר תוך שימוש בהרחקה מחד, ועקיפת מנגנוני הצנזורה והדיסוציאציה מאידך.